Att förvandla 4 000 kvadratmeter mässhall till en gnistrande vintervärld på några få dagar. Då gäller det att alla inblandade vet vad som ska göras och att samarbetet fungerar. Trots det, eller snarare därför, älskar ljusdesignern Johan Friberg sitt arbete.


JOHAN FRIBERG
Ålder: 40 år
Bor: Karlskrona
Gör: Ljusdesigner
Familj: Sambon Johanna, sonen Edwin 9 år.


Sorlet och förväntningarna ligger som en slöja över den tillfälligt uppbyggda teaterscenen minuterna innan Peter Jöbacks hyllade show ”Jag kommer hem igen till jul” drar igång. Det är helgen före tredje advent och gissningsvis är det ingen av gästerna som tänker på att arbetet med julshowen drog i gång redan i februari.

– Planeringen är väldigt lång för en så pass här stor produktion och eftersom tillträdet till lokalen ligger tight på premiären måste allt som går att förberedas vara klart i tid, säger Johan Friberg.

Dagarna före premiären är de mest kritiska. Lokalen byggs i tre stora etager som ska rymma cirka 1 500 personer per kväll. Mellan 09.00–20.00 pågår repetition och efter det kommer programmeringsfasen för Johan ända fram till småtimmarna.

– Ofta blir det bara en timmes sömn innan allt börjar om igen. Det är klart att den intensiva fasen är krävande, men det är givande att se hur showen växer fram. När vi väl börjar köra finns det bara tid till finlir.

Johan tar en vilopaus i sitt hotellrum.
Johan tar en vilopaus i sitt hotellrum.

Karlskronabon Johan Friberg har tillbringat större delen av senaste 20 åren med olika projekt och har sett insidan av många av Sveriges hotellrum. Under de mest intensiva åren handlade det om bortåt 250 nätter på hotell.

– Att bo på hotell är i sig helt ok. Men det kan vara tufft att vara ifrån familjen, framför allt min grabb. Min sambo vet att jag skulle bli galen av att vara hemma hela tiden och inte kunna göra vad jag är bra på.

Men samvetet gnager mellan varven. Som när Johan fick möjlighet att åka iväg på Alexander Rybaks världsturné när Edwin var liten.
– Vi körde 85 flighter på två månader och hade en fantastisk turné, men det innebär ju att jag är borta mycket. Det är lätt att känna sig som en dålig förälder, säger Johan Friberg.

Han ser sig själv som en konstnär med tillhörande konstnärlig ångest och tror att han skulle slockna helt både som person och yrkesman om han inte skulle få utrymme att göra det han brinner för.

– Jobbet är viktigt, det är en stor del av den jag är. Jag hade blivit en sämre pappa om jag hade tvingats att göra något jag inte trivs med.

Johan får ett stort stöd från sambon Johanna som förstår hans behov av att kombinera de två viktiga delarna i hans liv – jobbet och familjen.

– Vi vet att vi kan lita på varandra till hundra procent. Hade vi inte gjort det skulle vår relation inte fungera.

Johan Friberg innan föreställningen, publiken har ännu inte kommit.
För Johan Friberg är glöden för jobbet det viktigaste. Han älskar att lösa utmaningarna han ställs inför. ”Har man inget att lysa på är ljuset inget värt.”, menar han.

Med pappa som pressfotograf och mamma inredare har han fått det bästa av två kreativa världar.

– Mina föräldrar är mina största fans och har stöttat mig hela vägen. De såg att jag brann för detta och lät mig hänga på nattklubb från tidig ålder. Det är jag extremt tacksam för.

Han flyttade hemifrån redan som 16-åring efter att ha umgåtts med äldre, musikintresserade killar på fritidsgården sedan tidig ålder. Ett av de första jobben han kommer ihåg var att ljussätta scenen, vilket bestod av att rikta en lampa, på Gary Glitter som trettonåring.

– Haha, jag kan se bilden framför mig. Det var en rolig tid. Jag tillbringade all ledig tid på fritidsgården där det alltid var musik- och scenrelaterade aktiviteter. Att spendera mycket tid med äldre personer och möjligheten att vara med från tonåren har varit en bra skola och en naturlig start för min karriär.

“Har man inget att lysa på är ljuset inget värt”

Charlotte Centervall, Linda Ström och Frida Öhrn i Cookies N Beans tillsammans med Peter Jöback.
Peter Jöback har jobbat med countrypoptrion Cookies N Beans flera gånger tidigare och de får generöst med utrymme i showen.

I mitten av rummet, mellan två projektioner av sprakande brasor, står Peter Jöback i en blå orkesterjacka och sjunger. Showen skiftar mellan storslaget och pompöst till honom ensam på scenen som går ut i mitten sittandes på en barstol med endast en strålkastare på sig. Johan har jobbat med flera av Peter Jöbacks shower och vet att det är hög standard som gäller.

– Det passar mig bra att jobba med någon som Peter. En person som har minst lika hög ambition som jag i allt han gör. Han är extremt driven.

Det är sex år sedan Jöback turnerade med julkonserter. Grunden är den samma, men showen är utbyggd med fler finesser, större band och flådigare ljus.

– Att få möjlighet att påverka är kul och utvecklande. Det blir många diskussioner under resans gång, men det är alltid slutmålet som är det viktiga.

Att arbeta som ljusdesigner innebär att kombinera konstnärlighet, kreativitet och tekniskt kunnande – ett arbete som kräver både självständighet och samarbetsförmåga.

– Det är viktigt att ha förståelse för vad alla andra gör och när deras arbetstoppar ligger. Fokus ligger alltid på slutprodukten och alla måste kämpa mot samma mål.

“Jag måste inte brinna på 100 hela tiden, men jag kan inte slockna.”

En stor förbättring för hela produktionen är att taket har målats svart. En riktigt dyr investering som ligger utanför showen, men som har påverkat slutresultatet mycket.

– Rumsuppfattningen är helt annat nu, mycket större och inga märkbara gränser. Ett vitt gigantiskt tak tar fokuset – ögat dras alltid åt ljuset så det är en enorm skillnad för lokalen och för vårt jobb.

Att taket blev tillräckligt svart var en förutsättning för att få rätt effekt av ljussättningen.
Johan blickar upp mot det svarta taket de fick kämpa hårt för.

Det visuella har alltid varit och är fortfarande en viktig del av Johans värld.

– Jag är mer intresserad av hur man får fram en känsla än av tekniken, men är intresserad av vad tekniken kan göra för att framställa en känsla.

Så fort julshowerna är över ska Johan åka till Stockholm för att förbereda inför Darins Nordenturné. Även om storlekar på scener och budgetar har ändrats är grunden fortfarande den samma för Johan.

– Jag tycker att det är jätteskönt att stå längst bak. Jag har aldrig haft något behov av att stå på scen eller att själv synas. Däremot vill jag att det jag gör ska synas.

SE HELA BILDREPORTAGET NEDAN


Peter Jöback, Jag kommer hem igen till jul, The Theatre – Gothia Towers Göteborg
Speldagar: 25 november 2015 till 9 januari 2016, 17 föreställningar.
Exempel på utrustning som användes i showen:
43 st Robe Robin BMFL Blade
13 st Robe Robin  Pointe
51 st ADJ Mega Tri Bar
32 st ETC Source four CE, 10°, 19° & 26°

Johan använder ett ljusbord från High EndFull Boar 4.

Läs mer om, och handla armaturerna på BigBlack By Bellalite – www.bigblack.se


 

Johan Friberg arbetar med Peter Jöbacks föreställning
Johan Friberg arbetar med Peter Jöbacks föreställning " Jag kommer hem igen till jul" på The Theatre på Gothia Towers i Göteborg.
Peter Jöback under repetitionen.
Peter Jöback under repetitionen.
Peter Jöback under repetitionen.
Peter Jöback under repetitionen.
Johans karta över ljussättningen.
Johans karta över ljussättningen.
Att taket blev tillräckligt svart var en förutsättning för att få rätt effekt av ljussättningen.
Att taket blev tillräckligt svart var en förutsättning för att få rätt effekt av ljussättningen.
Johan tar en vilopaus i sitt hotellrum.
Johan tar en vilopaus i sitt hotellrum.
Bekant utsikt från Johans hotellrum.
Bekant utsikt från Johans hotellrum.
Gothia Towers
Gothia Towers "The theatre" ligger i anslutning till Svenska Mässan där det denna dag pågick ett stort hundevenemang.
Artisternas headset i logen.
Artisternas headset i logen.
Schema på väggen i logen.
Schema på väggen i logen.
Johan Friberg innan föreställningen, publiken har ännu inte kommit.
Johan Friberg innan föreställningen, publiken har ännu inte kommit.
Charlotte Centervall och Frida Öhrn i Cookies N Beans tillsammans med Peter Jöback strax innan föreställningen ska börja.
Charlotte Centervall och Frida Öhrn i Cookies N Beans tillsammans med Peter Jöback strax innan föreställningen ska börja.
Föreställningen kan börja.
Föreställningen kan börja.
Peter Jöback och Frida Öhrn.
Peter Jöback och Frida Öhrn.
Charlotte Centervall, Linda Ström och Frida Öhrn i Cookies N Beans tillsammans med Peter Jöback.
Charlotte Centervall, Linda Ström och Frida Öhrn i Cookies N Beans tillsammans med Peter Jöback.
Charlotte Centervall, Linda Ström och Frida Öhrn i Cookies N Beans.
Charlotte Centervall, Linda Ström och Frida Öhrn i Cookies N Beans.
Under några av låtarna stod musikerna, bland annat violinisten Hanna Eliasson, på kuber ute bland publiken.
Under några av låtarna stod musikerna, bland annat violinisten Hanna Eliasson, på kuber ute bland publiken.
Abbe Alhbin ser till att artisterna får rätt instrument i rätt ordning på scenen.
Abbe Alhbin ser till att artisterna får rätt instrument i rätt ordning på scenen.
Johan ser till att kolsyreröken kommer ut i lagom dos. Den är viktig för att ge ljuset djup och kontrast.
Johan ser till att kolsyreröken kommer ut i lagom dos. Den är viktig för att ge ljuset djup och kontrast.
Stående ovationer från publiken.
Stående ovationer från publiken.
Artisterna tackar publiken
Artisterna tackar publiken
Johan Friberg vid sitt ljusbord.
Johan Friberg vid sitt ljusbord.
Johan pustar ut efter föreställningen.
Johan pustar ut efter föreställningen.
Efter föreställningen äter alla som arbetat med showen middag tillsammans, Peter Jöback tackar Johan för ett bra samarbete.
Efter föreställningen äter alla som arbetat med showen middag tillsammans, Peter Jöback tackar Johan för ett bra samarbete.
Johan Friberg efter Peter Jöbacks föreställning
Johan Friberg efter Peter Jöbacks föreställning " Jag kommer hem igen till jul" på The Theatre på Gothia Towers i Göteborg.
Johan packar i hop efter föreställningen. Nu är det slut och nya äventyr väntar.
Johan packar i hop efter föreställningen. Nu är det slut och nya äventyr väntar.