Woodlite är en stor, välsorterad och supereffektiv torrhyrespecialist med huvudkontoret precis i utkanten av den attraktiva universitetsstaden Karlstad samt en anläggning i Stockholm.

Företaget är aktivt över hela Skandinavien och Europa och har nyligen investerat i över 100st Robe BMFL, vilket gör att deras nuvarande totala antal BMFL uppgår till omkring 330st. De äger sedan tidigare även nästan 350st Pointes. Så starkt växande är populariteten för dessa båda Robe-fixturer.

Företaget grundades 1995 av Magnus Jansson och har byggt sin framgång på att erbjuda den senaste tekniken och på att göra hyrprocessen så snabb, enkel och positiv som möjligt för varje kund.

Woodlite började investera i Robe-produkter 2010, när LEDWash-serien lanserades. Det var då, säger Magnus, som efterfrågan på Robe verkligen började växa bland kunderna, särskilt inom uthyrning och scenbelysning.

När BMFL lanserades i september 2014 investerade Woodlite omedelbart, eftersom de kunde se den enorma potentialen hos kraftfulla signature lights. ”Efterfrågan på BMFL har varit helt otrolig – i ljusbranschens alla regioner, sektorer och discipliner– folk vill bara ha dem”, säger han.

Ur ett uthyrningsföretagsperspektiv är det viktigt att ha gott om branschens standardprodukter och så fort man märker att en produkt når denna status så vet man att det är en klockren investering med bra livslängd och garanterad avkastning.

Investeringen i Pointes följde samma väg eftersom de snabbt blev Europas förstahandsval när det gäller beam/spot armaturer. ”Vi får ofta höra att folk älskar Pointes på grund av mångsidigheten och funktionaliteten, lika väl som en beam, spotlight eller en ljuseffekt – det är stort värde för alla!” Med BMFL är det också multi-funktionaliteten, och mer specifikt ljusstyrkan och kraften.

De har också Robes LED DLX Spot och DLS profiler i lager och några CycFX 8s. Totalt uppgår det till omkring 3000st rörliga armaturer (!).

Lagret i Karlstad är 3500 kvadratmeter stort och för närvarande arbetar 18 personer heltid för företaget. Magnus värderar alla högt, precis som han gör med sina regelbundna frilansare.

Det läggs stor vikt vid den mänskliga faktorn i företaget och Magnus förklarar: ”Syftet är att erbjuda människor en positiv och intressant miljö där de kan utvecklas. Vår bransch drivs av uttryck och personlig utveckling”

Woodlites affärsmodell som handlar om enkelhet och trevligt bemötande tillsammans med väl sammansatt och fungerande utrustning i enlighet med den egna ‘Woodlite standarden’ kan verka enkel på ett sätt, men är desto mer komplicerad på ett annat. Det bygger en hel del på förtroende och att alla har rätt attityd och personligheter.

Magnus relation med Robes svenska distributör Bellalite började under tidiga 90-talet och att skapa och upprätthålla långsiktiga relationer – i motsats till att satsa på kortsiktig vinst – är något som genomsyrar hela Magnus kommersiella filosofi.

Magnus själv började i branschen som DJ – imponerad av sin systers pojkvän… för det var ju en sådan cool sak att göra! Detta ledde till köpet av hans första ljusrigg och senare ett ljusbord och några trasiga dimrar som han lagade – han har alltid haft en förkärlek till att mixtra med elektronik!

Efter studenten, lumpen och några mindre viktiga jobb fick han ett kontrakt på att sköta ljuset under det svenska punkrock-bandet Noices turné 1994/95. Det var under den tiden som han kom på att han skulle kunna starta ett företag – hyra ur kvalitetsutrustning och erbjuda utmärkt service. Och resten är, som man säger… historia!

Se och läs mer om några av armaturerna som nämns i texten:
Robe Robin BMFL
Robe Robin Pointe
Robe CycFX 8

Magnus Jansson, VD på Woodlite
Magnus Jansson, VD på Woodlite
Woodlite-teamet
Woodlite-teamet